2doc: maatschappijleer (beginnend docent)


http://www.npo.nl/2doc/16-05-2016/VPWON_1245932

Hoe leer je, als beginnend docent maatschappijleer, pubers nadenken over actuele en gevoelige kwesties als IS en de komst van vluchtelingen in roerige tijden? De overheid roept scholen op aandacht te besteden aan ‘beter burgerschap’, maar hoe doe je dat? Tijdens het eerste half jaar van Daan als docent maatschappijleer op een middelbare school ontdekt hij door schade en schande hoe ver de theorie en praktijk van het lesgeven uit elkaar liggen. Daan volgt de eerstegraads opleiding Maatschappijleer aan de universiteit en begint in augustus 2015 vol goede moed aan zijn carrière als docent op een middelbare school in Tilburg. Zijn ideaal: een inspirerend docent zijn en de leerlingen afleveren als zelfstandige burgers met verantwoordelijkheidszin. Maar naarmate het eerste semester vordert, blijkt de realiteit weerbarstig. Lukt het Daan om zijn eigen stijl van lesgeven te vinden en tegelijk ook om de leerlingen echt te bereiken?

Ja dat lukt hem en hoe!

Kijk vanaf minuut 40 en zie hoe Daan de leerlingen vraagt waar ze het over willen hebben, wat hen op dit moment bezighoudt. Dat blijkt de komst van een opvanglocatie voor 500 vluchtelingen naast de school te zijn. Daan organiseert een bezoek aan de opvanglocatie en ik vond het prachtig om te zien wat dat bezoek met de leerlingen doet en wat een vruchtbare bodem hij daarmee kweekt voor kennis over het beleid t.a.v. vluchtelingen. Een heel mooi voorbeeld van betekenisvol leren en realistisch burgerschapsonderwijs.

Opvallend vind ik dat de meer kennisgerichte LIO (met baard) uren krijgt aangeboden op de school en niet Daan; deze LIO maakt voor zo ver ik dat uit de beelden kan opmaken geen wezenlijk contact met de leerlingen. Gemiste kans!